Statut
Załącznik do Uchwały Nr XI/129/2019
Rady Powiatu Łukowskiego
z dnia 7 listopada 2019 r.
STATUT DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W RYŻKACH
Postanowienia ogólne
§1
- Jednostka organizacyjna Powiatu Łukowskiego nosi nazwę ,,Dom Pomocy Społecznej w Ryżkach”.
- Dom Pomocy Społecznej w Ryżkach działa na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2019 r. poz. 1507, poz. 1622 i poz. 1690),
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej ( Dz. U. 2018 r. poz. 734 ),
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz. U. 2019 r. poz. 511 ),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych ( Dz.U. 2019 r. poz. 869),
- ustawy z dnia 18 października 2006 r. o likwidacji niepodjętych depozytów ( Dz. U. z 2006 Nr 208 poz. 1537 i Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241),
- niniejszego Statutu,
- innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa,
§ 2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- Domu Pomocy – należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Ryżkach,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Ryżkach,
- Zarządzie Powiatu – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Łukowskiego,
- Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Powiatu Łukowskiego,
- PCPR – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Łukowie,
- mieszkańcach – należy przez to rozumieć mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Ryżkach.
§ 3
- Dom Pomocy jest jednostką organizacyjną Powiatu Łukowskiego, prowadzoną w formie samorządowej jednostki budżetowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
- Podmiotem prowadzącym Dom Pomocy jest Powiat Łukowski.
- Dom Pomocy jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej przeznaczoną dla osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie i przewlekle psychicznie chorych.
- Siedzibą Domu Pomocy jest miejscowość Ryżki na terenie gminy Łuków.
- Dom Pomocy został wpisany do Rejestru Domów Pomocy Społecznej Województwa Lubelskiego
w dniu 15 grudnia 2001 r. pod pozycją 38. - Dom Pomocy używa podłużnej pieczęci pod nazwą: Dom Pomocy Społecznej w Ryżkach. Pieczęć może zawierać także adres, numer telefonu, fax, NIP i REGON.
Przedmiot działalności Domu Pomocy
§ 4
- Podstawowym przedmiotem działalności Domu Pomocy jest całodobowe świadczenie usług bytowych, opiekuńczych i wspomagających osobom dorosłym niepełnosprawnym intelektualnie i przewlekle psychicznie chorym na poziomie obowiązującego standardu usług w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb mieszkańców.
- Dom Pomocy umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów oraz pokrywa opłaty ryczałtowe
i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny przewidzianej w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. - Dom Pomocy może świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób w nim niezamieszkujących.
Zasady funkcjonowania Domu Pomocy
§ 5
- Domem Pomocy kieruje Dyrektor zatrudniony przez Zarząd Powiatu po przeprowadzeniu przez Starostę otwartego i konkurencyjnego naboru i po zasięgnięciu opinii Dyrektora PCPR.
- W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go osoba wskazana w Regulaminie Organizacyjnym Domu Pomocy.
- Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do Dyrektora dokonuje Starosta,
a w stosunku do pracowników Domu Pomocy – Dyrektor.
§ 6
1. Dyrektor odpowiada w szczególności za:
- prawidłową realizację zadań Domu Pomocy,
- realizację planu finansowego,
- majątek i mienie Domu Pomocy,
- wykonywanie zadań pracodawcy,
- zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych mieszkańców Domu Pomocy.
- Szczegółowy zakres obowiązków Dyrektora Domu Pomocy określa Regulamin Organizacyjny.
§ 7
1. Przy wykonywaniu zadań Dom Pomocy współpracuje z innymi placówkami i podmiotami pracującymi na rzecz osób niepełnosprawnych.
Gospodarka finansowa
§ 8
- Dom Pomocy prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych, zgodnie z planem finansowym, zatwierdzanym przez Zarząd Powiatu w układzie wykonawczym budżetu Powiatu Łukowskiego.
- Rachunkowość Domu Pomocy prowadzona jest w oparciu o zasady określone przepisami
o rachunkowości.
Organizacja Domu Pomocy i nadzór
§ 9
- Szczegółowy zakres zadań i funkcjonowania Domu Pomocy, w tym strukturę organizacyjną, określa opracowany przez Dyrektora Domu Pomocy regulamin organizacyjny, przyjęty przez Zarząd Powiatu Łukowskiego, po uprzednim jego zaopiniowaniu przez dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łukowie.
- Z regulaminem organizacyjnym Domu Pomocy Dyrektor zapoznaje wszystkich pracowników
i mieszkańców.
§ 10
- Nadzór nad funkcjonowaniem Domu Pomocy sprawuje:
1) Wojewoda Lubelski – w zakresie nadzoru nad jakością działalności i jakością usług,a także
nad zgodnością zatrudnienia pracownikówz wymaganymi kwalifikacjami,
2) Starosta przy pomocy powiatowego centrum pomocy rodzinie.
- Dom Pomocy podlega kontroli prowadzonej przez uprawnione organy, w ramach posiadanych przez nie kompetencji, w tym w szczególności przez Radę Powiatu Łukowskiego poprzez Komisję Rewizyjną, Najwyższą Izbę Kontroli, Regionalną Izbę Obrachunkową, służby inspekcji i straży, sędziów wyznaczonych przez prezesa Sądu Okręgowego w Lublinie.
- Za zorganizowanie, funkcjonowanie i prowadzenie kontroli wewnętrznej odpowiedzialny jest Dyrektor.
Postanowienia końcowe
§ 11
Zmiany Statutu dokonuje Rada Powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
§ 12
Przekształcenia lub likwidacji Domu Pomocy dokonuje Rada Powiatu.